Jinou zdravotní pojišťovnu si mohou zaměstnanci vybrat jednou za 12 měsíců, a to vždy právě na začátku července nebo v lednu. Jak postupovat při změně pojišťovny a jaké má v souvislosti s tím povinnosti zaměstnanec a zaměstnavatel?
Kdy lze změnit zdravotní pojišťovnu?
Datum 1. července je jedním z termínů, ke kterému může pojištěnec změnit zdravotní pojišťovnu. Dalším termínem, kdy je možné provést změnu zdravotní pojišťovny, je datum 1. ledna. Možnost vybrat si zdravotní pojišťovnu je dána právní úpravou, konkrétně je právo pojištěnce na výběr zdravotní pojišťovny definováno v § 11 odst. 1 písm. a) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění.
Jak změnit zdravotní pojišťovnu?
Pojištěnec může provést změnu zdravotní pojišťovny jednou za dvanáct měsíců. Pokud se pojištěnec rozhodne změnit zdravotní pojišťovnu, pak je nutné zaslat přihlášku zdravotní pojišťovně, u které chce být pojištěn, a to nejpozději tři měsíce před požadovaným datem změny.
Pojištěnec je oprávněn změnit pojišťovnu ve lhůtě kratší než 12 měsíců, pokud:
- zdravotní pojišťovna, u které je pojištěn, vstoupila do likvidace
- byla nad zdravotní pojišťovnou, u které je pojištěn, zavedena nucená správa
- došlo ke sloučení zdravotních pojišťoven, které se týká i zdravotní pojišťovny, u které je pojištěn.
Přihlášku ke změně zdravotní pojišťovny může pojištěnec podat pouze jednu v kalendářním roce. K případným dalším přihláškám se nepřihlíží, a to ani v případě, že jsou zaslány v zákonné lhůtě.
Povinnosti zaměstnance v souvislosti se změnou zdravotní pojišťovny
Pojištěnec, který změní svoji zdravotní pojišťovnu, je povinen o této změně informovat svého zaměstnavatele a to do 8 dnů od změny zdravotní pojišťovny.
V případě, že tak neučiní a dojde k tomu, že je zaměstnavateli vyměřeno penále v souvislosti s neoznámení nebo s opožděným oznámením změny zdravotní pojišťovny pojištěncem, je zaměstnavatel oprávněn požadovat na zaměstnanci nebo bývalém zaměstnanci úhradu penále.
Povinnosti zaměstnavatele v souvislosti se změnou zdravotní pojišťovny
Zaměstnavatel je povinen písemně potvrdit svému zaměstnanci přijetí sdělení o změně zdravotní pojišťovny.
Dále je povinen přihlásit zaměstnance k platbě zdravotního pojištění u nově zvolené zdravotní pojišťovny prostřednictvím Hromadného oznámení zaměstnavatele s kódem „P“. U původní zdravotní pojišťovny musí zaměstnavatel zaměstnance odhlásit zasláním formuláře Hromadné oznámení zaměstnavatele s kódem „O“.
Zaměstnavatel musí každý měsíc odeslat příslušné zdravotní pojišťovně Přehled o výši pojistného za všechny zaměstnance pojištěné u dané zdravotní pojišťovny, kde je uveden úhrn vyměřovacích základů za zaměstnance a výše odváděného pojistného.
Důsledky neoznámení změny zdravotní pojišťovny zaměstnancem
Pokud by se zaměstnavatel nedozvěděl o změně zdravotní pojišťovny včas, nepřihlásil by zaměstnance ke zdravotnímu pojištění u nově zvolené zdravotní pojišťovny a zároveň by zaměstnance neodhlásil u stávající zdravotní pojišťovny.
Dále by v zákonné lhůtě neodeslal Přehled o platbě pojistného zaměstnavatele té pojišťovně, u které je zaměstnanec pojištěn a neodvedl by zdravotní pojištění ve stanoveném termínu.
U nové zdravotní pojišťovny by z výše uvedených důvodů vznikl nedoplatek na zdravotním pojistném a u původní pojišťovny by naopak vznikl přeplatek.
TIP: Doporučujeme, aby zaměstnavatelé zdůraznili svým zaměstnancům, že změnu zdravotní pojišťovny musí nahlásit včas.