Povinnost vydat zaměstnanci potvrzení o zaměstnání také při skončení dohody o provedení práce

 

Povinnost vydat zaměstnanci potvrzení o zaměstnání také při skončení dohody o provedení práce

Po novele zákoníku práce (tj. zákona č. 262/2006 Sb.) došlo s účinností od 01.01.2012 k doplnění ustanovení § 313 odst. 1, kdy se povinnost zaměstnavatele vydat zaměstnanci potvrzení o zaměstnání (tzv. zápočtový list) vztahuje také na skončení pracovněprávního vztahu ve formě dohody o provedení práce (před 01.01.2012 tomu tak bylo pouze u pracovního poměru a dohody o pracovní činnosti).

Tato povinnost není nijak vázána na tu skutečnost, zda zaměstnanec vykonávající práce na základě dohody o provedení práce byl v době jejího trvání účastníkem nemocenského (zdravotního a důchodového) pojištění. Dále také není pro povinnost vydat zápočtový list rozhodující výše zúčtované odměny, ani doba trvání dohody o provedení práce.

Vyskytují se rozdílné názory na to, co vlastně povinnost zaměstnavatele „vydat“ zápočtový list znamená – zda tedy zaměstnanci zápočtový list doručit osobním předáním, případně prostřednictvím provozovatele poštovních služeb anebo postačuje jej vystavit a mít připravený k převzetí zaměstnancem.

Podle mého názoru, pokud by měl zákonodárce na mysli doručení zápočtového listu, výslovně by tak v zákoníku práce učinil a nevolil by slovo „vydat“. Mám tedy za to, že zaměstnavatel má povinnost v okamžiku skončení pracovního poměru, dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce mít zápočtový list připraven k vydání – převzetí zaměstnancem. Zaměstnanec by měl tedy za tímto účelem vyvinout potřebnou součinnost.

A jak se díváte Vy na výklad slova „vydat“? Budu ráda za Vaše reakce.

  • Holubova9

    …vydat, může znamenat (dle mého názoru) i mít připraveno vše potřebné k vydání v počítači-mzdovém programu. Čili dostaví-li se pracovník pro zápočt.list, tak ho lze okamžitě vytisknout nebo  ne? MH

  • KD

    Tisknu zápočtové listy pro dohodáře jen v případě, že pracují pouze na DPP. Když ji má sjednanou zaměstnanec vedle svého PP, nic neřeším. Dokonce nám na jednom školení říkali, že se má tisknout zýpočtový list jen u DPP nad 10.000,-, ale černé na bílém jsem to nikde neviděla:-).

  • Cait

    Líbil se mi názor (a souhlasím s ním) v “ Práce a mzda“-č.5 Ing. Aleny Chládkové, rektorky a poradkyně pro personální oblast a odměňování, mzdové auditorky. Cituji: „Co se týká slova „vydat“, znamená toto“dát do ruky“, tedy samozřejmě v přpadě, že si pro uvedený dokument zaměstnanec osobně přijde. Zákon tady nehovoří o povinnosti doručení. Rovněž není stanoveno zákoníkem práce vypracovat uvedenou písemnost ve dvou vyhotoveních a žádný právní předpis nestanoví povinnost její archivace. Slouží skutečně pouze jako informace následujícímu zaměstnavateli.“ Pokračování zkrátím- pokud si někdo chce uchovávat zápočtové listy bývalých zaměstnanců, lze, ale žádná kontrola  Vás nemůže napadnout, že to neděláte. Závěr paní inženýrky- pokud „dohodář“ výslovně potvrzení nechce a nedostaví se pro ně, nemusíte mu ho ani doručovat ani ho archivovat.

    • OR

       Dobrý den, a neříkala paní Ing. Chládková, jak postupovat, když si zaměstnanec přijde pro zápočtový list třeba za půl roku? To jsme povinni jim ho taky vydat?

      • Cait

        Dobrý den, tak to neřešila, ale pokud o něj po půl roce požádá, tak bych mu ho vydala.

Jak vybrat mzdový program

Napište si o krátkou příručku, jak snadno vybrat mzdový systém do Vaší firmy! Zadejte svůj e-mail a příručku ihned odesíláme.

Rychlý kontakt

ALFA SOFTWARE, s.r.o.
Pražská 22
Klatovy mapa

Tel.: 376 709 890
Napište nám

Seznam obchodních zástupců

 

Používáním této stránky souhlasíte s používáním cookies. Více informací

Nastavení cookies na této webové stránce jsou na "Povolit cookies", abychom Vám mohli umožnit nejlepší možné procházení stránek. Pokud budete pokračovat v používání tohoto webu beze změny nastavení souborů cookies v prohlížeči nebo kliknete na tlačítko "Souhlasím" pak souhlasíte s používáním cookies.

Zavřít